مرتضی خانساری، دکترای مدیریت گردشگری و مدرس دانشگاه در رابطه با آثار کرونا بر صنعت گردشگری گفت: هر صنعتی در دنیا از اتفاقاتی که پیرامون آن رخ می دهد مصون نیست. در مورد کرونا بارها اعلام کردیم که نمی شود از حوادثی این چنینی جلوگیری کرد. می شود شرایط را به گونه ای تغییر داد که پس از بروز چنین حوادثی بتوانیم بالاترین درصد ایمنی را داشته باشیم. مردم دچار التهابات اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی نشوند و بتوانند در این شرایط خاص به حدی از تعادل برسند و کمترین ضرر را متقبل شوند.
خانساری در ادامه گفت: کرونا مخرب اقتصاد است. مانند بسیاری از بلایای طبیعی دیگر از جمله؛ سیل، زلزله، خشکسالی و قحطی که ممکن است در هر نقطه ای از کره زمین و هر هر منطقه ای ظهور و بروز پیدا کنند. باید در برابر آن ایمنی بالاتری داشته باشیم و بتوانیم به شکلی کار آزموده تر با آن برخورد داشته باشیم و کمترین آسیب را متحمل شویم.
خانساری تحول در صنعت گردشگری چین بعد از کرونا را نشانه ای از برنامه ریزی و هدف گذاری تصمیم گیران این کشور می داند. وی در این رابطه تشریح کرد: شهروندان چین، مردمانی سخت کوشی هستند و دولت از این روحیه مردمش به خوبی بهره می برد. دولت چین در زمینه گردشگری قدم های بزرگی برداشته است. چین یکی از بزرگ ترین کشورهای دنیا با پیشینه ای تاریخی و ظرفیت های عظیم گردشگری است و جذب گردشگر نقش بزرگی در اقتصاد این کشور دارد. از این رو چین برنامه هایی دراز مدت برای ثبات بخشی و توسعه این صنعت در دستور کار دارد.
وی افزود: ده سال قبل رسانه ای با انتشار مطلبی اینچنین تیتر زده بود که: “اژدهای خفته اقتصاد چین از خواب بیدار شد” با گذشت ده سال و با مشاهده شواهد امر، متوجه می شویم گمانه زنی ها درست بود. چین از خواب بیدار شد و مسیر درستی را طی کرد. محال است در خانه ها یا در محل کار خود قطعاتی از صنایع چین را نبینید، چین با برنامه ریزی های تولیدی خود دنیا را تسخیر کرده است. صنعت گردشگری چین نیز متحول و متاثر از اقتصاد این کشور می باشد.
مرتضی خانساری در رابطه با ظرفیت های توسعه گردشگری در چین افزود: وقتی در سازمان جهانی و گردشگری آمار می دهد و کشورهای مختلف را معرفی می کند، در زمینه آثار، تاریخ، تمدن و تاریخ زیستی آن کشور صحبت می شود و سرزمینی را با ظرفیت هایش به دنیا معرفی می کند. همچنین امکاناتی که توسط جامعه میزبان برای میهمان خود ارائه می شود مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی در ادامه افزود: این شیوه شناخت و معرفی عواملی است که می توانند توفیق هر کشوری را در توسعه صنعت گردشگری اش رقم بزند. از این جهت هر چقدر کشور مقصد از نظر این شاخص ها غنی تر باشد و امکانات بهتری ارائه کند در جذب مسافر موفق تر خواهد بود. از این منظر چین ظرفیت بالایی دارد.
مرتضی خانساری به یکی از زیرشاخه های صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت:
یکی از پدیده های جدیدی در صنعت گردشگری که چین مستعد بهره بردن از آن است گردشگری بازارهای اقتصادی است. به این صورت که جشنواره های تجاری و بازرگانی برای فروش کالاهای صنعتی، معدنی، فرهنگی و یا برنامه هایی به صورت کارناوال در راستای جذب گردشگر برگزار می شود. به عنوان مثال؛ نمایشگاه بانجو چین و نمایشگاه بین المللی واردات و صادرات امارات متحده عربی برنامه هایی نسبتا موفق هستند.
وی افزود: تاجران، جهانگردان و خانواده های آن ها، هیات همراه و کارگزاران سیاسی یا هیات هایی که به عنوان هیات های اقتصادی کشورهای مختلف به این مناطق سفر می کنند؛ حرکت گردشگری تجاری را در این مناطق به جریان در می آورند. ماجرا تنها داد و ستدی سیاسی و امضا کردن تفاهم نامه های اقتصادی نیست. خانواده هایی که همراه آن ها می روند نیاز به تفریح و خدمات گردشگری و خدمات مسافری دارند.
مرتضی خانساری تشریح کرد: در صنعت گردشگری به این روند حلقه زنجیره گردشگری می گوییم. در یک نگاه ساده 5 شغل و در نگاه کلی تر 150 شغل میان رشته ای در این زنجیره منتفع می شوند. به عنوان مثال؛ جامعه های کارگزاران و کارگردانان تورها و تورلیدرها، آژانس های مسافرتی و دفترهای هواپیمایی و شبکه های ریلی و ترانسفرهای ریلی و هوایی و دریایی و جاده های شهری و کشوری و خدماتی که به مسافرین داده می شود از جمله صرف غذا، مکان های تفریحی، امکانات پزشکی، خریدن سوغات و… همه این موارد در جای خود ایجاد تکاپویی اقتصادی می کند.
وی در پایان با پیش بینی آینده ای روشن برای صنعت گردشگری چین گفت: چین یکی از دو اقتصاد بزرگ و موفق دنیا است و تجربه های بسیار و خوبی برای کشورهای در حال توسعه دنیا دارد.
چین همیشه آن طور که در تمام صنایع اقتصادی توانسته گوی سبقت را از رقبا برباید، در گردشگری اقتصادی هم توانسته موفق ظاهر شود و پایه اقتصادی قابل قبولی برای جمعیت بیکار خود و برای رشد و توسعه کشورش و برای از بین بردن فقر و بیکاری در سرزمین چین ایجاد کند.