این تحقیقات که توسط «لی فنگ» خبرنگار سازمان خبری «اینترسپت» آمریکا انجام شده، فاش میسازد که شبکه اجتماعی توئیتر از سال 2017 تا 2020 با پنتاگون همکاری داشته تا حسابهای کاربری عربزبان را در جهت سوق دادن افکار عمومی به نفع سیاستهای ایالات متحده، ترویج دهد.
درک مردم جهان عمدتا با اطلاعاتی که دریافت میکنند، شکل میگیرد و شبکههای اجتماعی یکی از سریعترین و سادهترین راهها برای دستیابی به اطلاعات است. برای جهتدهی به افکار عمومی به نفع آمریکا، دولت ایالات متحده از هیچ تلاشی برای توسعه جعبه ابزار تبلیغاتی خود فروگذار نکرده و پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای «شستشوی» اطلاعات استفاده کرده است.
پر بیراه نیست اگر بگوییم ایالات متحده به استاد متبحر دستکاری افکار عمومی تبدیل شده است.
از فیلمهای هالیوودی گرفته تا رسانهها، از سازمانهای غیردولتی گرفته تا منتشرکنندگان اسپم؛ بخشهای مختلف ماشین پروپاگاندای آمریکا در حال تلاش فراوان برای القای شعارهای ایدئولوژیمحور و سفسطههایی هستند که خودشان بافتهاند، آن هم با این هدف که توهم حمایت از تودههای مردم را ایجاد کنند.
ظهور شبکههای اجتماعی محیط جدید و موقعیتهای جدیدی را برای ایالات متحده فراهم کرده تا با وسعت زیاد اقدام به دستکاری افکار عمومی کند.
فنگ در تحقیقات خود فاش ساخت که توئیتر حمایت و تایید برای اکانتهای شبکههای اجتماعی ارتش آمریکا و کاربرنماهای آنلاین فراهم ساخته و به این ترتیب مجموعهای از اکانتها را به درخواست دولت آمریکا، قابلاعتماد جلوه داده است.
این افشاگری، دست کمپینهای پروپاگاندای مخفی ایالات متحده را رو ساخت به گونهای که تناقض رفتار و کردار توئیتر و آنچه از آن دم میزد را نیز برملا کرد.
این نخستین بار نیست که دولت آمریکا از شبکههای اجتماعی به عنوان یک سلاح استفاده میکند و کاربرنماهای آنلاین را برای انتشار روایتهایی مشخص در کشورهای خارجی به کار گرفته است.
یافتههای تحقیقات انجام شده توسط «رصد اینترنت استنفورد و گرافیکا» (یک شرکت تحلیل شبکههای اجتماعی) از وجود عملیاتهای طولانی نفوذ مخفیانه برای ترویج روایتهای غربی در پلتفرمهای شبکههای خبر میدهد آن هم با محوریت دولت آمریکا.
طبق یافتههای فوق شبکههای اجتماعی اقدام به عملیاتهای مخفی برای پیشبرد روایتهای آمریکا و متحدان آن و در عین حال مخالفت با روسیه، چین و ایران کردهاند.
علاوه بر این، فاش شده که «فیس بوک» دیگر پلتفرم شبکههای اجتماعی آمریکا نیز به عنوان ابزار پروپاگاندای واشنگتن در عملیاتهای نفوذ خارجی به خدمت گرفته شده است.
بر اساس گزارش روزنامه «واشنگتن پست» در سال 2020، یک شرکت مستقر در پایتخت آمریکا، اکانتهای جعلی فیس بوک را در ونزوئلا، بولیوی و مکزیک راه اندازی کرده تا اطلاعات اشتباه منتشر و از نیروهای اپوزیسیون تحت حمایت آمریکا پشتیبانی کنند.
«ایلان ماسک» مالک توئیتر پیشتر پلتفرم شبکه اجتماعی را «میدان عمومی شهر» توصیف کرده است.
اگر دولت آمریکا به پخش اطلاعات نادرست در شبکههای اجتماعی ادامه دهد، مباحت آنلاین را بیشتر از پیش مسموم و ایجاد خصومت، پیش داوری و نفرت خواهد کرد. این مسیر نه تنها در نهایت به خودزنی آمریکا منجر خواهد شد بلکه مردم سراسر جهان را نیز به خطر خواهد انداخت. به اوج رسیدن وقوع جنایتهای ناشی از نفرت در آمریکا یک نمونه هشدار دهنده در این رابطه است.