ناهماهنگی در ارائه خدمات بانکی این شبهه را برای عموم جامعه ایجاد کرده است که ساعات کار بانکها با تغییراتی مواجه شده است.
به نقل از نداخبر، شنیدهها و مشاهدات میدانی از برخی بانکها در سطح شهر تهران، خبر از بی انضباطیهای ریز و درشتی میدهد. مواردی که هرچند کوچک اما منجر به نارضایتی جامعه از عملکرد آنهاست.
در چند روز گذشته برخی از مردم، از عدم رعایت قوانین بانکی در زمان درخواست خدمات از متصدی چند بانک دولتی و خصوصی خبر دادند.
گویا چندین بانک در اجرای زمان ساعت کار حضور کارکنان، کمکاری میکنند و درب شعب خود را بدون رعایت دستورالعمل بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانکهای دولتی و خصوصی زودتر از موعد به روی مشتریان خود میبندند.
به همین منظور به چند بانک در سطح مختلف شهر سری زدیم که متاسفانه علاوه بر صدق این موضوع و بسته شدن دربهای بانک در ساعت ۱۲ظهر، با موارد دیگری نیز روبهرو شدیم. مواردی نظیر درخواست کپی شناسنامه، کارت ملی، حتی در برخی موارد درخواست سند مالکیت برای افتتاح حساب که جای بسی تامل داشت.
برای افتتاح حساب، کپی مدارک هویتی لازم نیست
سال ۹۸ در جلسه شورای عالی مقابله با جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم، بنا بر تصمیم اعضا مقرر شد، نسبت به حذف دریافت تصویر از مدارک هویتی شهروندان در سیستم بانکی کشور، اقدامات لازم صورت گیرد. با این تصمیم الزام ارائه کپی مدارک هویتی در بانکها لغو شد اما براساس ضوابط و مقررات و الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشتریان باید اصل مدارک هویتی را برای انجام امور بانکی به بانکها ارائه کنند.
بر این اساس مشتریان برای دریافت هرگونه خدمات بانکی غیر پایه نظیر واریز و برداشت نقدی و …، ضرورت دارد کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.
همچنین ارائه خدمات پایه مانند افتتاح حساب، پرداخت تسهیلات و … نیز طبق روال معمول با دریافت کارت ملی همراه با شناسنامه یا گواهینامه منقضی نشده یا گذرنامه معتبر انجام میشود.
برای اتباع خارجی متقاضی دریافت خدمات بانکی نیز ارائه مدرک شناسایی معتبر و شماره فراگیر الزامی است.
این قانون به ابلاغ سازمان اداری و استخدامی نیز رسید و بانکها باید برای افتتاح حساب تنها به دریافت کارت ملی هوشمند یا کارت ملی فرد تمکین کنند اما مشاهدات میدانی از این بانکها چیز دیگری را نشان میدهد.
برخی از بانکها نیز با سوء استفاده از شرایط خاص کرونایی از ارائه خدمات بهتر به مشتریان پرهیز میکنند و همین امر منجر شده تا روال کاری بسیاری از افراد با چالش مواجه شود.
گفته میشود برخی از شعب بانکهای دولتی با اعمال سلیقه از افتتاح حساب در شعب در برخی از ساعات روز (۱۱تا۱۳) به بهانه کمبود نیرو خودداری میکنند و این مورد نیز نمونه بارز قانونگریزی به شمار میرود.
ساعت ارائه خدمات در شعب بانکی
علیرضا قیطاسی، دبیر کل شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی، در واکنش به این بی انضباطیها میگوید: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله یا کرونا ساعت کاری بانکها از ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه تعریف شده و بانکها مکلفند از ساعت ۸ تا ۱۳ تا ۳۰ دقیقه، به مشتریان خدمات ارائه کنند.
طبق مصوبه بانک مرکزی بانکها مکلف به ارائه سرویس به آخرین مشتری درون شعبه هستند و اتمام زودهنگام ارائه خدمات به مشتریان، خلاف بخشنامههای اداری است.
شاید این تخلفات یا ضعف عملکردها، جزئی به نظر برسد اما تعداد زیادی از مردم در طول روز با چنین بیبرنامگیها روبهرو شده و همین امر در سایر موارد اقتصادی و اجتماعی آنها تاثیر گذار خواهد بود. بنابر این انتظار میرود تا نهادهای مسئول در این امر ورود کرده و نسبت به اجرای صحیح ساعات اداری هشدارهای لازم را به بانکها و ادارات بدهند.