موسسات مالی خارجی نیز در پی بهینه سازی اقدامات پیشگیری از کرونا در چین نسبت به اقتصاد این کشور ابراز خوش بینی کردند. بر اساس پیشبینی موسسه «مدیریت دارایی جی پی مورگان»، انتظار میرود رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 به 5.4 درصد برسد. در همین حال، به گفته تحلیلگران بانک سرمایهگذاری آمریکایی «گلدمن ساکس»، چشمانداز کلی اقتصاد با وجود افزایش موارد ابتلا مثبت است.
بر اساس گزارش وزارت بازرگانی چین، شرکتهای خارجی با وجود سابقه کرونا، به سرمایهگذاری در چین علاقمند هستند، به طوری که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سرزمین اصلی چین در 10 ماهه اول سال 2022 با افزایش 17.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبلی به 168.3 میلیارد دلار رسید.
در گزارشی که در سپتامبر 2022 توسط اتاق بازرگانی آمریکا در جنوب چین منتشر شد، 76 درصد از شرکتهای آمریکایی گفتند که تا پایان سال 2022 برای گسترش فعالیتهای موجود در چین سرمایهگذاری مجدد خواهند کرد.
هارلی سیدین، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در جنوب چین، گفت: «در نهایت، همکاری با یکدیگر مسیر آینده است.» وی افزود، چین به شکلی مسالمت آمیز به پیشرفت خود ادامه خواهد داد که این امر به جهان کمک خواهد کرد.
در همین حال، دادههای وزارت بازرگانی چین نشان میدهد که سرمایهگذاری مستقیم خارجی آلمان در سرزمین اصلی چین در هشت ماهه اول سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 30.3 درصد افزایش یافته و تراکم سرمایه دو طرفه از 55 میلیارد دلار فراتر رفته است.
در جریان سفر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به چین در نوامبر 2022، حدود 100 تاجر آلمانی متقاضی همراهی با او در این سفر بودند و 12 مدیر اجرایی از جمله نمایندگان زیمنس، مرک، دویچه بانک و بیونتک توانستند مجوز بگیرند.
چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آلمان در شش سال گذشته، شاهد افزایش سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در این کشور در سال 2022 بود.
شرکت صنایع شیمیایی آلمانی BASF در ماه سپتامبر کارخانه ای را در ژان جیانگ در سواحل غربی استان گوانگدونگ افتتاح کرد که بخشی از سرمایه گذاری آن تا سال 2030 تا 10 میلیارد یورو (معادل 10.68 میلیارد دلار) است.
طبق بیانیه شرکت، اولین کارخانه سالانه 60 هزار تن ترکیبات پلاستیکی مهندسی برای صنایع خودروسازی و الکترونیک تولید خواهد کرد.
شرکت فولکس واگن در ماه اکتبر اعلام کرد که حدود 2.4 میلیارد یورو (معادل 2.6 میلیارد دلار) در یک سرمایه گذاری مشترک در چین برای افزایش راندمان رانندگی خودکار سرمایه گذاری خواهد کرد. شرکت BMW هم در نوامبر اعلام کرد که سرمایه گذاری 10 میلیارد یوانی (معادل 1.4 میلیارد دلار) را در چین برای توسعه تولید باتری خودروهای برقی انجام خواهد داد.
چین همچنان که به گسترش دسترسی به بازار و سادهسازی فرآیندهای سرمایهگذاری خارجی ادامه میدهد، جذابیت خود را برای سرمایهگذاران خارجی حفظ کرده است. در سال 2020، قانون سرمایه گذاری خارجی برای حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران خارجی اجرایی شد.
به عنوان مثال، این قانون دولت را به ایجاد یک سیستم خدماتی برای ارائه مشاوره و خدمات به شرکت های دارای سرمایه گذاری خارجی در مورد قوانین، مقررات و اطلاعات پروژه های سرمایه گذاری، ملزم می کند.
بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، در 11 ماه اول سال 2022، تجارت کالا در چین با 8.6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 38.34 تریلیون یوان رسید.
لیو با بیان اینکه از نظر تقاضای داخلی، بازار وسیع چین به ثبات بازار جهانی صادرات کمک می کند، گفت: «انعطاف پذیری صادرات چین، به عنوان پای ثابت زنجیره های عرضه جهانی، ثبات زنجیره تامین جهانی را بهبود بخشیده است.»